«Το Μουσικό Σχολείο της Ευρώπης του
21ου αιώνα ως κοιτίδα
καινοτομίας, δημιουργικής
σκέψης, πολιτισμού και αξιών»Το Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας ιδρύθηκε το 1993 και λειτούργησε ως Γυμνάσιο αρχικά, ενώ από το 1996 λειτουργεί και ως Μουσικό Λύκειο. Καθιερώθηκε μετά από πολλές προσπάθειες εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων στη συνείδηση της τοπικής κοινωνίας για την οποία αποτελεί κοιτίδα πολιτισμού. Από τους 14 μαθητές της Α΄Γυμνασίου με τους οποίους ξεκίνησε το 1993, σήμερα το σχολείο αριθμεί 215 μαθητές, ενώ στεγάζεται πλέον σε νέο σύγχρονο κτήριο με εξειδικευμένες υποδομές μουσικής διδασκαλίας (ειδικά διαμορφωμένους χώρους εξατομικευμένων μουσικών μαθημάτων, αμφιθέατρο συναυλιών κ.α).
Οι μαθητές παράλληλα με τα μαθήματα γενικής παιδείας παρακολουθούν και μαθήματα Μουσικής Παιδείας όπως Θεωρία και Πράξη Ευρωπαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής καθώς και ατομικά μαθήματα μουσικών οργάνων. Συμμετέχουν με ιδιαίτερο ζήλο σε εκδηλώσεις τόσο ενδοσχολικές όσο και εκτός των ορίων του Σχολείου προσπαθώντας να αναδείξουν τη σπουδαιότητα της Μουσικής και της συμβολής της στον πολιτισμό. Το Σχολείο είναι ανοιχτό στην τοπική κοινωνία, διοργανώνοντας μουσικές εκδηλώσεις και συμμετέχοντας σε πολιτιστικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις εντός και εκτός της πόλης, γεγονός που εκτιμάται και συμβάλλει στην ανάπτυξή του.
Το νέο μεγάλο στοίχημα των ανθρώπων του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας είναι το άνοιγμα στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη, η επικοινωνία με άλλα Ευρωπαϊκά Σχολεία με σκοπό την ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών αλλά και η εξοικείωση των εκπαιδευτικών και των μαθητών με Ευρωπαϊκούς θεσμούς προκειμένου να πάρουν όλα τα απαραίτητα εφόδια για να γίνουν και αυτοί συμμέτοχοι στην προσπάθεια της Ευρωπαϊκης ολοκλήρωσης και συνεργασίας.
Πολύ περισσότερο απ' ό,τι στα "τυπικά" σχολεία, στα Μουσικά Σχολεία οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές καλούνται να συνδημιουργήσουν σε συνεργατικό περιβάλλον για την παραγωγή και οργάνωση μουσικών παραστάσεων που έχουν στην ουσία τη μορφή project. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι απαραίτητο να ενθαρρύνεται η χρήση εναλλακτικών, περισσότερο δημιουργικών/συνεργατικών μεθόδων διδασκαλίας και η συμμετοχικότητα, όπως αυτή προτείνεται μέσα από διάφορα παιδαγωγικά συστήματα. Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και η τόνωση της συμμετοχής των μαθητών αποτελεί, με βάση τις παρατηρήσεις και την εμπειρία μας, σημαντικό στοιχείο ενθάρρυνσης για τη συστηματική παρακολούθηση του συνολικού προγράμματος, των μουσικών συνόλων και των επιμέρους εξατομικευμένων μουσικών μαθημάτων, άρα και σημαντικό παράγοντα για την παραμονή των μαθητών στο σχολείο και τη μείωση της διαρροής (ειδικά στο Λύκειο). Εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας και σύγχρονες προσεγγίσεις (που περιλαμβάνουν παιχνίδια/βιωματικές ασκήσεις και ενσωματώνουν σύγχρονες τεχνολογίες και καλλιτεχνικές εφαρμογές) κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους, αλλά και την προσωπική τους έκφραση, τόσο στο πλαίσιο του σχολείου, όσο και στις μουσικές εκδηλώσεις που διοργανώνει το σχολείο σε ετήσια βάση.
Η χρήση νέων πρωτοποριακών μεθόδων και εργαλείων διδασκαλίας που δίνουν έμφαση σε όλα τα παραπάνω είναι αναγκαία προκειμένου να δώσουμε όλα τα απαραίτητα εφόδια, αλλά και κίνητρα συνδημιουργίας στους μαθητές. Εφόδια για τη ζωή τους ως ενεργοί πολίτες της τοπικής τους κοινωνίας, η οποία είναι μέρος της ευρύτερης ευρωπαϊκής οικογένειας. Οι χώρες της Ευρώπης καλούνται να αντιμετωπίσουν νέες προκλήσεις αλλά και δυσκολίες προκειμένου να υλοποιηθεί το όραμα προηγούμενων γενεών για Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Το διοικητικό προσωπικό, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και κηδεμόνες αναγνωρίζουν τη μεγάλη ανάγκη για καλλιέργεια Ευρωπαϊκής συνείδησης στους μαθητές και όλοι μαζί κρίνουμε πως η συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα θα συμβάλλει εξαιρετικά σ' αυτό.
Στην προσπάθεια να ικανοποιηθούν οι παραπάνω ανάγκες, το σχολείο μας υλοποιεί φέτος ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα επιμόρφωσης (ΚΑ1) που στόχο έχει τη γνωριμία και εξοικείωση με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, νέες τεχνολογίες και πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες. Πρακτικές που η εφαρμογή τους έχει αποδείξει ότι συμβάλει στην ενίσχυση κινήτρων τόσο εξατομικευμένης όσο και συνεργατικής μάθησης ακόμα και μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Η παρακολούθηση της πρακτικής εφαρμογής όλων αυτών των μεθόδων και εργαλείων διδασκαλίας θα δώσει πολλά ερεθίσματα για αναστοχασμό σε ό,τι αφορά τη μαθησιακή διαδικασία, άρα και πολλαπλά οφέλη. Ο βιωματικός χαρακτήρας των δραστηριοτήτων που εντάσσονται στο σχέδιό μας, θα συμβάλλει στην εξοικείωση με νέες πρακτικές διδασκαλίας, εντάσσοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης που θα οδηγήσει σε δημιουργική αφομοίωση των καινοτόμων στοιχείων και στην εφαρμογή τους στην εκπαιδευτική πράξη.
Στο πλαίσιο αυτό 3 εκπαιδευτικοί του σχολείου θα επιμορφωθούν σε αντίστοιχα επιλεγμένα προγράμματα στο εξωτερικό.
Η δεύτερη σημαντική φάση του σχεδίου περιλαμβάνει την διάδοση των γνώσεων που αποκτήθηκαν στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου (με παρουσιάσεις, workshops και εσωτερικές επιμορφώσεις όλων των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών) και την πρακτική εφαρμογή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θέτοντας σαν στόχο η ομάδα των εκπαιδευτικών που θα παρακολουθήσει τα εκπαιδευτικά προγράμματα να μεταφέρει με τη σειρά της την εμπειρία και τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου, επιτυγχάνεται πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, τόσο άμεσα, όσο και μακροπρόθεσμα.
Το ιστολόγιο αυτό έχει σα στόχο τη σταδιακή καταγραφή και διάδοση αυτής της εμπειρίας, έτσι ώστε να τη μοιραστούμε με όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, ελπίζοντας ότι θα φανεί χρήσιμη και σε άλλα σχολεία!
(Δράση ‘’Μαθησιακή Κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης’’ με κωδικό 2015-1-EL01-KA101-013386)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου